FMT Media
Follow
Find
24.3K views | +18 today
 
Scooped by Fast Moving Targets
onto FMT Media
Scoop.it!

Tina Brown (Newsweek): over 10 jaar is er geen papieren krant meer

Tina Brown (Newsweek): over 10 jaar is er geen papieren krant meer | FMT Media | Scoop.it

Tina Brown is hoofdredacteur van Newsweek. Een citaat uit een openhartig interview  aan de vooravond van het stopzetten van de papieren editie van Newsweek:


In ten years, will we still have newspapers on paper?


“No” is the short answer, unless printed at home via the web.


Will the current corporate structure ­survive—Time Warner, News Corp., the New York Times?


It’s really, really difficult for the old behemoths to stay nimble in an era of such disruptive innovation. Elephants can’t tap dance. New empires can be built so fast, as we saw with Facebook and Google. I very much doubt by mid-century most of the major-brand media companies will still be dominant.

more...
No comment yet.
FMT Media
De mediaselectie van Fast Moving Targets. Meer: www.fastmovingtargets.nl
Your new post is loading...
Your new post is loading...
Scooped by Fast Moving Targets
Scoop.it!

Na De Deadline, Bart Brouwers over journalistiek voorbij de crisis

Na De Deadline, Bart Brouwers over journalistiek voorbij de crisis | FMT Media | Scoop.it
Fast Moving Targets's insight:

De deadline was tot de opkomst van het internet het harde moment waarop een journalist niets meer aan zijn werk kon veranderen. Maar inmiddels lijkt de journalistieke sector zelf zijn deadline te naderen.

Het boek "Na De Deadline" van Bart Brouwers, een uitgave van Fast Moving Targets, geeft een realistisch beeld van de staat van de journalistiek en werpt een optimistische blik in de nabije toekomst.

Koop het boek (€19,95) of de ePub (€9,95)

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Guy Kawasaki over de toekomst van uitgeven

Guy Kawasaki over de toekomst van uitgeven | FMT Media | Scoop.it

Schrijver/ondernemer Guy Kawasaki ziet het verdwijnen van papieren publicaties als onvermijdelijk. Dat geldt voor zowel kranten als boeken.Aan de ene kant goed: het geeft iedereen de mogelijkheid te publiceren. Maar het gevaar is dat er geen geld is voor publicaties. Om er voor te zorgen dat diepgravend journalistiek onderzoek blijft bestaan zullen zowel de overheid als speciaal voor dit doel opgerichte stichtingen bij moeten springen. Aldus Kawasaki.

Lees het complete interview: Forbes

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Theguardian.com laat je dillema's van een vluchteling voelen

Theguardian.com laat je dillema's van een vluchteling voelen | FMT Media | Scoop.it

Op theguardian.com stap je in de huid van de 28-jarige Karima. Moeder van twee kinderen uit Aleppo, die na de zoveelste luchtaanval met nieuwe doden het gevoel heeft daar niet langer te kunnen blijven. Hoe pak je het aan? Het interactieve verhaal, the refugee challenge, ontwikkelt zich naar gelang de keuzes die je maakt. Hierdoor wordt je in het verhaal getrokken. Mooi voorbeeld van 'nieuwe' journalistiek. 

Bron: theguardian.com

more...
No comment yet.
Scooped by erwin blom
Scoop.it!

De bril is binnen, het bouwen kan beginnen, @rhymo begint GLASSEFFECT

De bril is binnen, het bouwen kan beginnen, @rhymo begint GLASSEFFECT | FMT Media | Scoop.it
erwin blom's insight:

Op zijn Facebook-pagina verschenen de afgelopen week de eerste foto's, Top Name Raimo van der Klein (@rhymo) had zijn Google Glass binnen. Op zijn Twitter-account was gisteren te zien dat hij zijn eerste app aan het bouwen was.

En nu is bekend dat het nieuwe bedrijf GLASSEFFECT van de man die mede Layar opzette, zich gaat richten op diensten rondom Google Glass. Een logische stap voor de man die al jaren met context-gevoelige toepassingen bezig is. Succes Raimo en kom er binnenkort in Top Names over vertellen! 

 

more...
eko kooistra's curator insight, November 22, 2013 2:09 AM

add your insight...

 10
brechtjedeleij's curator insight, November 27, 2013 1:03 AM

Super!

Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Anoniem DM-en handig voor journalisten

Anoniem DM-en handig voor journalisten | FMT Media | Scoop.it

Twitter maakt het mogelijk om DM's te kunnen sturen en ontvangen zonder wederzijds volgen. Daarvoor moet je in je account aangeven dat je dat wilt. Een aantal Amerikaanse journalisten grijpt de wijziging aan om via deze weg anonieme tips te kunnen ontvangen. De nieuwe optie lijkt in Nederland nog niet te werken. 

Bron: Niemand Journalism Lab

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Het laatste nieuws via Instagram of Vine

Het laatste nieuws via Instagram of Vine | FMT Media | Scoop.it

Startup NowThisNews experimenteert met ultrakorte nieuwsitems via Vine en Instagram. Of het publiek daarop zit te wachten is vooralsnog afwachten, maar initatiefnemer Ed O'Keefe is van mening dat Instagram van een transitie doormaakt waardoor gebruikers meer open staan voor content van onbekenden. NowThisNews wordt in ieder geval gesteund door mensen achter de Huffington Post en BuzzFeed. 

Bron: allthingsd

Meer weten over de toekomst van journalistiek? Koop het boek 'Na de Deadline'. Alle info vind je hier

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Persoonlijke verhalen journalistieke hit

Persoonlijke verhalen journalistieke hit | FMT Media | Scoop.it

Persoonlijke verhalen vind je niet langer alleen terug op blogs, ook traditionele sites maken er meer en meer gebruik van. Zoals Salon.com, een site met naast nieuws en politiek ook ruimte voor het persoonljke verhaal. En met reden: de persoonlijke verhalen zijn een succes. Mensen vinden het prettig eigen ervaringen te vergelijken met die van anderen. Het verhaal van een ander leert je je eigen verhaal beter te begrijpen

Bron: Media Bistro

[Interesse in journalistiek? Na De Deadline; Journalistiek voorbij de crisis van Bart Brouwers is een uitgave van Fast Moving Targets. Hier te koop.]

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Journalist Glenn Greenwald pretendeert geen objectiviteit

Journalist Glenn Greenwald pretendeert geen objectiviteit | FMT Media | Scoop.it

Journalist en jurist Glenn Greenwald, met als specialisatie  veiligheid en privacy, kreeg na een ontmoeting met Edward Snowden de door hem gestolen documenten in handen. Sindsdien houdt hij zich bezig met de publicatie daarvan in onder meer The Guardian. In een interessant interview in NRC Weekend legt hij uit waarom. "De belangrijkste rol van een journalist is ervan uitgaan dat wat machthebbers zeggen niet waar is."

Bron: NRC

[Interesse in journalistiek? Na De Deadline; Journalistiek voorbij de crisis van Bart Brouwers is een uitgave van Fast Moving Targets. Hier te koop. Met onder meer een hoofdstuk over robotjournalistiek.] 

more...
No comment yet.
Scooped by erwin blom
Scoop.it!

Pinterest nu ook knipselkrant

Pinterest nu ook knipselkrant | FMT Media | Scoop.it

Pinterest was al razend populair voor het verzamelen van afbeeldingen, de dienst richt zich nu ook op het bundelen van artikelen.Of eigenlijk meer het verzamelen van bookmarks die er lekker vormgegeven en informatief uitzien. 

Mooie aanvulling!

(Via Oskar van Rijswijk op de Fast Moving Targets Google+ Community)

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Crisiscommunicatie regering Kenia schiet te kort

Crisiscommunicatie regering Kenia schiet te kort | FMT Media | Scoop.it

De in Kenia woonachtige Tijmen Rooseboom analyseert het online gedrag van de regering aldaar ten tijde van de terroristische aanval in het Westgate winkelcentrum. Hoewel zowel het Ministerie van Binnenlandse Zaken als de politie actief waren op social media, was de inhoud van hun berichtend dusdanig nietszeggend dat ze na verloop van tijd de regie leken kwijt te raken. Het publiek ging op zoek naar bronnen die meer konden te vertellen. 

Bron: BBKcampaignwatch

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Publiek en investeerders lopen warm voor sociale inhoud Upworthy

Publiek en investeerders lopen warm voor sociale inhoud Upworthy | FMT Media | Scoop.it

Upworthy, de Amerikaanse site die met hulp van het publiek online inhoud met een sociale boodschap verzamelt en onder de aandacht brengt, heeft 8 miljoen dollar aan investeringen opgehaald. De site die pas 18 maanden bestaat heeft in die tijd een stormachtige groei doorgmaakt. De bezoekersaantallen stegen van 1 miljoen bezoekers in maand één naar meer dan twintig miljoen maandelijkse bezoekers een paar maanden later. Upworthy concentreerde de inhoud vooralsnog vooral op politieke en sociale onderwerpen. Dar zullen onderwerpen als ouderschap en wereldgezondheid aan worden toegevoegd.

Bron: Upworthy

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Engelse Guardian neemt GTA V serieus

Engelse Guardian neemt GTA V serieus | FMT Media | Scoop.it

Terwijl op de Nederlandse online kranten en nieuwssites alleen het minimale te vinden valt over GTA V, pakt de Britse kwaliteitskrant The Guardian online uit. Maar liefst 10 uitgebreide verhalen, inclusief video en spelbeelden, worden in de technologie sectie aan de game gewijd. Gekkenwerk? Crowd pleasen? Of wordt in Engeland gamen, net als muziek, meer op waarde geschat als belangrijk onderdeel van de cultuur.

Bron: The Guardian

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Televisie is big business voor Twitter

Televisie is big business voor Twitter | FMT Media | Scoop.it

Twitter, dat vorige week een beursgang aankondigde, ziet toekomst in een nauwe samenwerking met televisie Nu al wordt Twitter intensief gebruikt door kijkers. Zo zelfs, dat veel Amerikaanse netwerken hun eigen second screen opties, die in praktijk niet echt aansloegen, laten voor wat het is. Twitter is waar het gesprek plaats vindt. En wanneer die gesprekken ik kaart worden gebracht, wordt ook duidelijk welke reclames je waarschijnlijk hebt gezien. Waarna merken heel gericht verder kunnen adverteren. Bijvoorbeeld op Twitter. 

Bron: Gigaom

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

New York Times moet digitale cultuur leren omarmen

New York Times moet digitale cultuur leren omarmen | FMT Media | Scoop.it

Intern onderzoek bij de New York Times leert dat de krant meer moet focussen op publieksparticipatie en analyses van cijfers om beter aan te sluiten bij wat het publiek werkelijk wil. Daarbij geldt het principe dat geen enkele journalist in de digitale wereld verzekerd is van een publiek. Iedere journalist van de New York Times moet om die reden leren omgaan met social media om zo stukken onder de aandacht te brengen en betrokken te blijven bij het gesprek wat mogelijk wordt ontlokt. 

Bron: Giaom


more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Overtuigende groei e-boeken in 2013

Overtuigende groei e-boeken in 2013 | FMT Media | Scoop.it


Het Centraal Boekhuis heeft in 2013 ruim 700.000 e-boeken méér gedistribueerd dan het jaar daarvoor. Een totaal aantal van 1,95 miljoen e-boeken ofwel ruim 1 op de 5 online bestelde boeken is een e-boek. Het aantal beschikbare digitale titels bedraagt inmiddels 38.319, tegenover 80.000 fysieke titels. Naar verwachting zal de groei dit jaar op alle fronten doorzetten. 

Bron: Boekblad.nl

more...
No comment yet.
Scooped by Fast Moving Targets
Scoop.it!

Tja, NPO ... VPRO mag geen eigen video maken en moet met VPROTV stoppen

Uit de nieuwjaarstoespraak van de directeur van de VPRO. Over de NPO die de touwtjes almaar verder aanhaalt. Internet is vrijheid mensen!
"De donderdag voor Kerst viel bij de VPRO zoals dat heet een schrijven in de bus waarin de NPO ons sommeert per direct te stoppen met VPRO Vrijplaats, VPROTV en met onze Smaakmakers op VPRO.nl. Smaakmakers? Dat is Wim Brands die in de pauze van Boeken in één take een recensie uit zijn mouw schudt van een psalmenvertaling van Karel Eykman. Of Melanie de Langen die Theo en Thea tipt of de Junior Wetenschapsquiz. Mag niet van de NPO. Net als onze Tim niet langer mag. En waarom niet? Omdat volgens de NPO sprake is van ongecoördineerd media-aanbod. Je zult het maar verzinnen. Tim en Wim en Melanie zijn op onze site ‘niet gecoördineerd media-aanbod’ geworden. Een nieuwe bureaucratische term die de NPO in gelegenheid moet stellen om ons tot de laatste quote te betuttelen en te bestieren."
Hier de complete speech.
more...
No comment yet.
Scooped by erwin blom
Scoop.it!

Dat de duim van Facebook verdwijnt hebben we aan een Nederlander te danken!

Dat de duim van Facebook verdwijnt hebben we aan een Nederlander te danken! | FMT Media | Scoop.it

Duim omhoog, duim omlaag. We weten al bijna niet beter. Maar dat ie met een nieuw design uit ons internetbeeld verdwijnt, hebben we aan een Nederlander te danken. Lees over het hoe, het waarom en de consequenties. Nederlander Hugo van Heuven is er verantwoordelijk voor!  

"His vision for Facebook will be seen for an insane amount of man hours each day--again, that's 22 billion views every 24 hours. So what does it feel like to wield that sort of power as a designer? “Every day I regret that I couldn’t put my name on that button!” van Heuven laughs. “No ... sometimes you realize, my work is shown to more people than super famous celebrities. No one gets that chance. It makes you enormously proud.”

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Vimeo breidt opslagruimte pro-leden enorm uit

Vimeo breidt opslagruimte pro-leden enorm uit | FMT Media | Scoop.it

Gebruikers van de videodienst Vimeo die voor 199 dollar per jaar een pro-account bij de dienst hebben, krijgen sinds deze week 20 GB opslag per week ofwel een terabyte opslagruimte per jaar. Dat was voorheen 50 GB per jaar. Ook kunnen pro-leden gebruik maken van de Vimeo winkel. Daarin kunnen ze video's verhuren of verkopen. 90% van de opbrengst gaat naar de maker.

Bron: Gigaom

more...
eko kooistra's curator insight, October 17, 2013 5:03 AM

add your insight...

 10
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Journalistiek leeft als nooit te voren: mooi overzicht

Journalistiek leeft als nooit te voren: mooi overzicht | FMT Media | Scoop.it

Omdat het niet heel goed gaat met de oplagecijfers van veel kranten en tijdschriften hoor je vaak dat journalistiek dood is. Niets is minder waar, getuige deze geweldige lijst met journalistieke initiatieven, bronnen en meer. Niet gedrukt, maar online. 

Bron: Journalism Degree

Nog veel meer journalisiek? Koop ons boek 'Na de Deadline' van Brat Brouwers. Alle info vind je hier


more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Breaking Bad breekt download record

Breaking Bad breekt download record | FMT Media | Scoop.it

In de 12 uur nadat de allerlaatste aflevering van Breaking Bad voor het eerst online te zien was, werd de episode meer dan 500.000 keer illegaal gekopieerd Daarmee brak de aflevering een record. Nadere bestudering van de downloadgegegevens laat zien dat verspreiding voor een belangrijk deel plaats vond in landen waar de serie niet via het open net werd uitgezonden. Maar ook in de Verenigde Staten, waar de aflevering tegen een kleine betaling ook op iTunes te zien was, liet veel donwloaders zien. Analysten wijten dat aan gewoonte. 

Bron: Gigaom

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

De Correspondent laat van zich horen

De Correspondent laat van zich horen | FMT Media | Scoop.it

Rob Wijnberg van de Correspondent biedt het artikel persoonlijk aan: De terugkeer van de Muur.  Waarmee De Correspondent officieel van zich laat horen. Een verhaal over de toename van het aantal grensmuren in de afgelopen 13 jaar. En het moet gezegd: het verhaal is fraai vormgegeven. Foto's, kaarten en een mooi voorbeeld van datajournalistiek weergegeven in een plaatje. Maar de eerste reacties hebben het met name over de lengte van het verhaal (te lang!). Daar kunnen wij pas over oordelen als we het uit hebben. We gaan er even voor zitten! 

Bron: De Correspondent


[Interesse in journalistiek? Na De Deadline; Journalistiek voorbij de crisis van Bart Brouwers is een uitgave van Fast Moving Targets. Hier te koop. Met onder meer een hoofdstuk over robotjournalistiek.] 


more...
No comment yet.
Scooped by erwin blom
Scoop.it!

Interessant: BitTorrent maakt online dienst voor artiesten en mediamakers

Interessant: BitTorrent maakt online dienst voor artiesten en mediamakers | FMT Media | Scoop.it

Peer2Peer-netwerk BitTorrent geeft met de nieuwe dienst Bundle artiesten en mediamakers de tools om een online winkel te beginnen. Een bundle is een pakketje dat een combinatie van media kan bevatten. Beeld, geluid, tekst. En omdat het BitTorrent is, is het delen van die bundle met anderen natuurlijk simpel. Maar de betaaloptie reist ook mee. De artiest bepaalt wat er afgedragen moet worden: het kan een e-mail-adres zijn, het kan een tweet zijn, het kan geld zijn. Zie hier voorbeelden.

De dienst is nog slechts voor een kleine groep beschikbaar. Inschrijven kan hier.

Interessante tijden! 

more...
No comment yet.
Scooped by erwin blom
Scoop.it!

Samen binnenlopen met video dankzij Dailymotion

Samen binnenlopen met video dankzij Dailymotion | FMT Media | Scoop.it

Met the Matchbox van Dailymotion kun je geld verdienen met waardevolle inhoud van een ander. De videodienst stelt zijn content beschikbaar om op externe sites te zetten en deelt vervolgens de reclame-inkomsten. Met een simpele code kun je aan de slag en middels filtering heb je invloed op de gepresenteerde inhoud. 

(Via @Wesleyvermeere)

more...
No comment yet.
Scooped by Bart Brouwers
Scoop.it!

Als je 261 artikelen in één seconde wilt schrijven: robotjournalistiek

Als je 261 artikelen in één seconde wilt schrijven: robotjournalistiek | FMT Media | Scoop.it
Bart Brouwers's insight:

Hoe robotjournalistiek kan werken, uitgelegd voor een leek. Geen bedreiging voor journalisten, maar juist een kans. Als de robot de massaproductie overneemt, kan de mens zich tenminste op wat interessanters werpen.


[Interesse in journalistiek? Na De Deadline; Journalistiek voorbij de crisis van Bart Brouwers is een uitgave van Fast Moving Targets. Hier te koop. Met onder meer een hoofdstuk over robotjournalistiek.] 

more...
No comment yet.
Scooped by Bart Brouwers
Scoop.it!

Lessen uit de Muziekindustrie

Lessen uit de Muziekindustrie | FMT Media | Scoop.it
Music and news are very different businesses, but the digital age presented them both with a very similar problem: how do you get someone to pay for something they can get for free?
Bart Brouwers's insight:

Wat kunnen media leren van de muziekindustrie? "Good digital products, sensible pricing for an attractive package and investment in marketing, can all persuade people to pay for content that is easy to get elsewhere. It's taken the music industry a long time to get it right, but if they can do it why can't other parts of the media?"


[Interesse in journalistiek? Na De Deadline; Journalistiek voorbij de crisis van Bart Brouwers is een uitgave van Fast Moving Targets. Hier te koop.] 

more...
No comment yet.
Scooped by Leonieke Daalder
Scoop.it!

Prachtig multimediaal 'Firestorm' (voor wie het nog niet gezien heeft)

Prachtig multimediaal 'Firestorm' (voor wie het nog niet gezien heeft) | FMT Media | Scoop.it

The Guardian oogste veel lof met dit vernieuwende online project over een grote brand in Tasmanië. De combinatie van orginele foto's, filmmateriaal interviews en orginele geluidsopnames en veel achtergrondinformatie gegoten in een soepel lopende online ervaring is niet voor niks één van de must-see voorbeelden van multimediale journalisitiek. Dus voor wie het nog niet heeft gezien: een nieuwe kans.

Bron: The Guardian

[Interesse in journalistiek? Na De Deadline; Journalistiek voorbij de crisis van Bart Brouwers is een uitgave van Fast Moving Targets. Hier te koop.] 

more...
No comment yet.